Ullinsvin

Moderne kunst i historiske omgivelser

Prosjektet

Ullinsvin galleri | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Arnemoen Gard | Krible design- og rådgivningsbyrå | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Arnemoen Gard | Krible design- og rådgivningsbyrå | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Om kunden

I kunstverden er «Vågå-Sommeren 1894» et kjent begrep. Vågå har gjennom tidene tiltrukket seg kunstnere, fotografer, musikere og handverkere med sin vakre natur, kulturlandskapet, rike kulturarv, byggeskikk, mennesker og lys.

På en liten høyde rett ved sentrum i Vågå ligger prestegården i bygda, Ullinsvin. Prestegården, hvor blant annet driftige Christine Storm Munch levde, var tidligere en viktig plass hvor impulser fra verden utafor bygda ble introdusert. I flere år har frivillige, sammen med kommunen, jobbet med og få på plass et galleri i bygda. Sammen har de hatt et brennende ønske om å igjen sette Vågå på kunstkartet. Dette var utgangspunktet for planen om et galleri i Ullinsvin.

Om prosjektet/målet

Krible har sammen med en prosjektgruppe jobbet med utviklingen og lanseringen av Ullinsvin, og da med spesielt fokus på Galleri Ullinsvin. Kribles arbeid kan deles i følgende hovedkategorier:

– Visuell identitet
– Nettside
– Skiltplan

Den visuelle identiteten har også blitt tatt ut på ulike flater som program, flyere og banner nede i sentrum av Vågå. I forbindelse med de ulike utstillingene har vi også assistert med oppsett av en tidslinje og veggtekster.

Ullinsvin fargekart | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Ullinsvin logo utforming | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Mønster Ullinsvin | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Prosessen

Det var allerede etablert en «Masterplan for Ullinsvin» som var vedtatt i kommunen og byggingen av galleriet var godt i gang når Krible kom inn i prosjektet. Etter det første oppstartsmøte gjennomførte vi et eget Kribleverksted for identitet, et Kribleverksted for nettside samt en befaring i forbindelse med arbeidet med skiltplanen.

Prosessen startet med en diskusjon rundt navn på selve galleriet hvor samtlige ble enige om å beholde det unike navnet Ullinsvin. Utfordringen med identiteten var å få med seg det historiske samtidig som man favnet om det moderne innholdet i galleriet. I tillegg var det mange som var engasjert i prosjektet, både frivillige, kunstnere og aktører som holder til på Ullinsvin. Underveis hadde vi derfor flere arbeidsmøter med prosjektgruppa som kom med gode innspill og tilbakemeldinger.

Selve logoen tar utgangspunkt i bokstaven «U» fra Ullinsvin. Ettersom prestegården ligger på en høyde har den fin utsikt over bygda, og en kan blant annet kikke opp mot fjelltoppen Skagsnebb (og evt. Blåhøe). Fjellet har en karikaristisk form som er gjentatt i det negative rommet på logoen.

Ullinsvin har fått en spenstig fargepalett med utgangspunkt i farger man finner bak flere lag med maling, eller på ulike elementer i hovedbygget. Det er en historisk plass med mange lag, og de ulike fargene i fargepaletten er moderne, men med en historisk vri. Identiteten har også et tilhørende geometrisk mønster som er stramt og moderne, men samtidig gir et nikk til håndarbeid og de ulike aktørene man finner på Ullinsvin (Norsk Kulturarv, Gudbrandsdalsmusea og Norges Husflidslag). Typografien i identiteten har også en sterk personlighet, hvor det røffe og historiske står i kontrast mot det mer lette og elegante. Det var viktig at identiteten fikk en tydelig personlighet som både favner det moderne innholdet (det nye galleriet), samtidig som den bærer i seg historikken til den unike plassen.

Skiltplanen for Ullinsvin ble en omfattende prosess hvor både kommune, vegvesen og fylkeskommune hadde ulike krav som måtte tas hensyn til. Kribles forslag og endelig løsning ble å bruke en lokal skiprodusent, Skigard og Treskilt. Skigard og treskilt leverer blant annet sandblåste skilt i tre. Ettersom det er et historisk tun med mange vernede lafta trehus ble tre et naturlig materiale å velge. Fargene ble valgt fra fargeprofilen til Ullinsvin, og her valgte vi å la den mørke grønne spille hovedrollen da den ikke tar for mye oppmerksomhet fra de mørke, lafta trebygga i tillegg til å gli fint inn i det grønne om sommeren. Informasjon på hovedskiltet gjør enklere for besøkende å skille mellom inngang til fots og parkering.

Arnemoen Gard | Krible design- og rådgivningsbyrå | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Arnemoen Gard | Krible design- og rådgivningsbyrå | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Resultatet

Galleri Ullinsvin åpnet høsten 2019 med Morten Krogvolds jubileumsutstilling «Stille Lys», og har siden vært en stor suksess. Sommeren 2020 var det en ny «Vågå-Sommer» med utstilling av Håkon Bleken og Kjell Erik Kili Olsen, samt mange andre nye og yngre talenter.

Ullinsvin skal gjøre at Vågå også i framtiden er et sted for kunstopplevelser hvor kreativeten kan blomstre både for gamle og unge, profesjonelle og amatører.