Redaksjonell design

Redaksjonell design | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Hva i alle dager er redaksjonell design? Vi skjønner egentlig hva det er, men så skjønner vi det ikke helt likevel. Det er ikke så rart: det er «stammespråk» og heldigvis trenger du ikke å kunne noe om det hvis du ikke vil. Vi kan det for deg!

Redaksjonell design er nok et fagfelt innen designverdenen som kan sies å være en hygienefaktor. Redaksjonell design alene forlater oss sjelden overveldet, såpass ærlige skal vi være. Er det derimot det redaksjonelle designet mangelfullt, vil det kunne forringe hele opplevelsen av det vi leser. Du kan ha det fineste innholdet i verden, men hvis det pakkes inn stygt, rotete, ustrukturert eller er vanskelig å finne frem i, vil det kunne prege helheten svært negativt. I motsatt ende av skalaen kan en god jobb med redaksjonell design løfte et innhold som du ikke nødvendigvis ville ropt hurra for i utgangspunktet. Når både innhold og redaksjonell design er godt, da får vi en god og minnerik leseopplevelse.

Redaksjonell design sier noe om den estetiske fremstillingen av innholdet. Bruk av bilder, illustrasjoner og andre elementer letter leseopplevelsen og forståelsen av innholdet. En god struktur sikrer at det er enkelt å navigere. Omslaget skal selge helheten, og dette må derfor kunne fortelle «hele» historien på to sider. I tillegg skal den ene siden være så overbevisende at kunden plukker opp akkurat den boken fremfor de andre.

Bøker, magasiner, aviser, årsrapporter: redaksjonell design forekommer i mange forskjellige former. Det viktigste er at vi finner en form som passer akkurat ditt innhold og din målgruppe best.