Google Ads er en av de mest kostnadseffektive betalte kanalene innen digital markedsføring.

Illustrasjonsbilde | Krible Design | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Google Ads, tidligere kalt Google AdWords, er betalt søk. Resultatene ligger øverst i søkemotorene, og er merket med «annonse». Det er opptil fire betalte annonser i toppen av et søkeresultat. Betalte søkeannonser har utviklet seg mye de siste årene, og det er nå en rekke muligheter innen betalt søk.

Betalt søk gir umiddelbar effekt

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en langsiktig prosess, og det kan ta inntil 9 måneder før man ser noen effekt. Betalt søk er derimot en kanal som gir umiddelbar effekt; så snart kampanjen er på, vil den generere klikk til nettsiden.

Vi anbefaler i de aller fleste tilfeller en kombinasjon av betalt søk og søkemotoroptimalisering. På sikt ønsker vi at sidene skal kunne stå sterkt på egne ben, og at de har høy rangering i søkemotorene. På veien dit er derimot betalt søk et godt virkemiddel; trafikken kommer umiddelbart, den er relevant og den er som regel av en høyere kvalitet enn hva trafikk fra andre kanaler er.

Nå potensielle kunder som er på aktiv leting

Betalt søk fungerer på samme måte som organisk (ikke betalt) søk; annonsene som vises er relevante i forhold til det brukeren søker etter. Brukeren er dermed i et aktivt mentalt modus (han søker allerede etter informasjon), og er mottagelig for budskapet ditt. Stort bedre utgangspunkt enn det, får du ikke! Så da gjelder det å utnytte denne muligheten på best mulig måte, og det gjør vi ved å plassere rett budskap til rett søketerm, og deretter lede brukeren til den mest relevante (og forhåpentligvis kjøpsutløsende) landingssiden.

Vi har over 8 års erfaring med betalt søk, og har kjørt kampanjer for små lokale kunder, og store globale kunder. Betalt søk er et virkemiddel vi kan stå 100 % inne for, og vi hjelper deg mer enn gjerne med å komme i gang.