Nord Kaffe startet med ett utsalgsted tilbake i 2011, og består nå av tre kafeer med et eget kaffebrenneri i Oslo. Hovedfokuset deres er å finne skikkelig god kaffe som de kan importere direkte fra bønder med færrest mulig mellomledd.
På denne måten kan de tilby kvalitetskaffe med en historie, samtidig som bøndene som produserer kaffen får bedre betalt. Kaffen brennes fersk hver uke i et toppmoderne kaffebrenneri på Tveita i Oslo og leveres til kontorer, kaféer og restauranter, samt hjem på døra til kaffeglade folk.
Det gamle designet til Nord var over ti år, og de opplevde at kunder og leverandører mente emballasjen ikke lenger speilte den høye kvaliteten på kaffen. Posene ble oppfattet som litt utdatert, var ikke lenger en god match med Nord sine verdier, og de opplevde at lignende ikonbaserte mønster nå var brukt av mange andre bransjer (restauranter og kjøpesentre).
Nord prøvde selv å lage nye forslag til emballasje med inspirasjon i det nordiske (og navnet Nord), men klarte ikke helt å lande noe som hadde rette følelsen. Men designskissene de selv hadde laget ble et perfekt springbrett inn i vår skissefase.
Vi endte opp med å utvikle et sett med illustrasjoner av nordiske skogslandskap. Illustrasjonene skaper liv og dybde i bakgrunnen, mens etiketter i livlige pastellfarger blir det ekstra krydderet og setter «prikken over i-en». Materialet på posene var viktig, og vi har lagt på flere spennende detaljer for å få posene til å speile den høye kvaliteten på innholdet. Logosymbolet ligger med blank spotlakk på sidene, det er spotlakk på logo på forsiden og hele posen er matt og med en såkalt «soft touch». Formatet er også blitt modernisert.
Vi har også designet nye kaffekopper. Joe & the juice er en av de store faste kundene til Nord, så de har også fått egne poser med samme design, men i sine profilfarger (rosa).
Et utrolig artig oppdrag!



