Emballasjedesign

Emballasjedesign | Krible design | Breidr

Emballasjedesign er noe du bør bruke ressurser på når du skal lansere nye produkter. 

Vel så viktig som produktet, er nemlig design av emballasjen. Uten et godt emballasjedesign er det vanskelig å selge produktet. Og da kan egentlig produktet være så godt som bare det: uten et godt design vil det ikke selge. Satt på spissen.

Heldigvis er det mye som kan gjøres når et produkt skal pakkes inn og klargjøres for salg. Form, farge og valg av materiale – det er der vi utgjør en forskjell. Det er det som er basisen i emballasjedesign. Samtidig er det viktig å ikke gå seg vill. Vi må sørge for at emballasjen formidler de egenskapene produktet har på en fornuftig og god måte. Noen ganger innebærer det å velge en retning som kan virke kjedelig, men som likevel vil være den riktige for produktets helhet. Andre ganger kan vi være heeelt gærne og kaste rundt oss med både farger og former.

Strategisk emballasjedesign

I tillegg til å ha et emballasjedesign som tar høyde for profil og identitet, må det være en strategi bak emballasjen. Hva skal vi oppnå med emballasjen? Hva er det viktigste emballasjen skal ta høyde for? Hvem er målgruppen for produktet? Og ikke minst: hva er produktet? Er det duftlys vi skal selge, bør emballasjen kunne slippe gjennom duften eller enkelt la kunden kjenne lukten. Kanskje skal det være en emballasje som ikke dekker hele lyset?

Helhetlig sanseinntrykk

Emballasjedesign er et typisk eksempel på sansenes samspill. Først skal designet være innbydende, attraktivt og spennende nok til å trigge kundens nysgjerrighet: vi vil få produktet opp i hendene til kunden. Synet skal utfordres. Når kunden har plukket opp produktet, er det klart for at det taktile skal spille sin rolle: hvordan kjennes det ut? Hvordan er innpakningen? Hvilket materiale er det? Noen emballasjer har også en distinkt lukt som påvirker helheten. Det er sjelden kundene våre smaker på emballasjen(!), så vi holder oss til syn, lukt og følelse..

Det er ikke bare bare å finne et emballasjedesign som fungerer, men sammen klarer vi alt!