Venabu Fjellhotell

Tydeligere merkevare og økte besøkstall

Peisild | Venabu fjellhotell | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Arctic Dome Mobilside | Krible Design | Lillehammer og Gudbrandsdalen
Vafler | Venabu fjellhotell | Krible design | Lillehammer og Gudbrandsdalen

Om kunden

Venabu fjellhotell ble etablert i 1947, av ekteparet Tvete, og drives i dag av deres yngste datter. Siden starten har mottoet «vennlighet og hjelpsomhet» stått sentralt, og i dag drives hotellet med en visjon om å være en topp tilbyder av naturbaserte aktiviteter, yoga og mat, med den trygge rammen av den inkluderende og varme atmosfæren Venabu tilbyr.

Om prosjektet/målet

Venabu Fjellhotell startet et strategiprosjekt med Skåppå. Der satte de seg et mål om å oppnå en tydeligere merkevare for fjellhotellet og de produktene de selger, og et større fokus på aktivitetene som finnes i området. De ønsket også å forenkle bookingprosessen, øke mersalg og selge ferier og opplevelser.

Vi i Krible ble tidlig involvert i prosessen med å revidere den visuelle identiteten og sørge for en helhetlig bruk av profil. Utforming av nye nettsider skulle være med å oppnå målene som ble satt i strategiarbeidet, med hovedfokus på å løfte kundereisen og tydeliggjøre hvem Venabu er og hva de tilbyr. 

Prosessen

I prosessen med Venabu har vi både jobbet med merkevarebygging, visuell identitet, utvikling av nettside og søkeordsanalyse og søkeoptimalisering. 

Vi startet arbeidet med revisjon av visuell identitet med et Kribleverksted , der målet var å bli kjent med kunden, deres verdier, visjoner og mål. En ordsky og et stemningskart ble viktige styringsverktøy i arbeidet med å fornye og løfte den visuelle identiteten. 

Venabygdsfjellet er et fantastisk område for lange skiturer, vandreturer og rideturer, med vidstrakt utsyn mot fjellheimen. Fargepaletten er inspirert av naturen du finner på Venabygdsfjellet og den hyggelige atmosfæren på hotellet. Vi videreførte den blå fargen som identitetens hovedfarge, men i et par ulike nyanser og med en støttepalett som var hentet fra naturen på Venabygdsfjellet; mose, høstfarger og det gyldne lyset.

Logoen til Venabu består av navnetrekk. Det er jobbet med formene for at navnetrekket skal være åpent, inviterende og med en organisk bevegelse. Vi har videreført symbolet «Venabuhjertet» fra den eksisterende profilen, som et støtteelement til navnetrekket.  Dette er hentet fra mønster på et gammelt stolsett, og symboliserer for dem varmen, gjestfriheten og vennligheten du møter på Venabu.

Illustrasjonene spiller på naturen du finner rundt Venabu. De er lette og organiske i formen, og gir et rolig og luftig preg, samtidig som de har en bevegelse i seg. Det ble også utviklet egne symboler for allergener til bruk i menyer, tegnet i samme stil.

Nettsideprosjektet tok utgangspunkt i målene som var satt i strategiplanen. Ett av de viktigste grepene var struktur og navigasjon på nettsiden. Vi gjennomførte en søkeordsanalyse, og vi fikk på plass en struktur som gjorde det lettere for mulige gjester å navigere på siden og finne frem til riktig tilbud. Vi implementerte en ny bookingløsning, som gjorde mersalg og salg av ferier/helger og opplevelser enklere.

På den nye nettsiden er produkter og opplevelser i fokus. Siden har blitt mer salgsrettet, uten å miste den autentiske og hjemmekoselige følelsen. Den nye visuelle identiteten har sammen med bildebruk vært med på å løfte frem hotellet, stemningen, maten og naturen rundt fjellhotellet.